Geschilderde Landschappen

Landschappen hebben altijd mijn interesse gehad. Vandaar dat ik me liet opleiden tot docent Aardrijkskunde en uiteindelijk ook reisgidsenschrijver werd. Het verzamelen van geschilderde landschappen ligt in het verlengde van deze interesses. Wij kijken tijdens onze speurtocht voor onze verzameling landschapschilderijen vooral naar het gevoel voor kleur en compositie dat een kunstschilder in zijn werk tentoonspreidt. Het kunnen zowel natuurlijke als stedelijke landschappen zijn. Ook kijken wij naar de kunsthistorische waarde van een schilderij, indien van toepassing. Het resulteert in een verzameling moderne, fauvistische, naïeve en impressionistische schilderijen met natuurlijke en stedelijke landschappen uit onder meer Toscane, Venetië, de Provence, Amsterdam, New York en van de Gooise heide.

Lees meer
Het schilderij `Ploegen in de lente’ (Labours de printemps) van Alexandre Ganesco, zoals hij zijn schilderijen met de hand signeerde, werd ergens in de jaren vijftig van de vorige eeuw in Frankrijk gemaakt, waarschijnlijk in 1954, mijn geboortejaar. Het schilderij is een fraai voorbeeld van de naïeve schilderkunst. Er zitten enkele krasjes op het doek, maar deze zijn minder storend. Het schilderij voldoet aan de kenmerken van een naïef schilderij: er is weinig diepte in het kunstwerk; de vlakken zijn in één kleur geschilderd en de kleuren vervagen niet als zij op de achtergrond staan; de voorwerpen en personen die staan afgebeeld zijn allemaal even gedetailleerd weergegeven; en de personen die op het schilderij staan worden zonder enige emotie weergegeven, waardoor de aandacht primair gefocust wordt op hun functie in het leven en in het schilderij. Al met al een bijzonder voorbeeld van een naïef schilderij. Het doek is met olieverf beschilderd en door de schilder linksonder met de hand gesigneerd.
Alexandre Ganesco – Ploegen in de lente
Olieverf op doek - 45×54×0,2 cm/met lijst 63 x 53 x 3 cm
625
Caroline Mandrafina, ook wel Odette-Caroline Mandrafina genoemd, werkte vijftien jaar in de modebranche als design en fashion styliste, waarbij zij de uitstraling en de sfeer van nieuw ontworpen kleding bepaalde. Met deze bagage in haar intellectuele rugzak ontmoette zij de kunstschilder Olivier Pfleger die direct haar unieke gevoel voor kleur en compositie herkende. Hij stimuleerde haar om met schilderen te beginnen. Hij leidde haar niet alleen op tot kunstschilder, maar hij werd ook haar partner en levensgezel. Gaandeweg ontwikkelde zij haar eigen schilders-oeuvre.
Caroline Mandrafina – Een avond in New York
Olieverf op doek - 50×2×61 cm
995
Weliswaar is ook dit schilderij van de Mont Sainte Victoire geschilderd in een impressionistische stijl, maar het werk neigt tevens naar een bijna naïeve manier van weergeven. Een mengeling van stijlen die je maar weinig tegenkomt. Het is een voorstelling met alle kenmerken van de Provence in één kunstwerk: bloeiende bomen, slanke en groene cipressen, ontluikende lavendel, een zandkleurige boerenwoning met rode dakpannen, een door de zon vergeeld landschap en op de achtergrond de imposante en kale bergen van Monte Sainte Victoire. Een ieder die in de Provence is geweest herkent dit landschap. Het perspectief in het schilderij wordt benadrukt door het plaatsen van een groot rotsblok op de voorgrond van het kunstwerk. Een rotsblok met dezelfde kleuren als die van het achterliggende gebergte wat ook geologisch een juiste keuze is. Marius Courtaro heeft helaas niet veel schilderijen gemaakt en dat is jammer. Het betreft hier een met de hand gesigneerd schilderij, rechtsonder op het doek, dat met olieverf is vervaardigd in 1995. Het is een origineel en uniek kunstwerk van Courtaro met als onderwerp het Provençaalse landschap van de Sainte Victoire.
Courtaro – Provençaals landschap – La Sainte-Victoire
Olieverf op doek - Afmetingen: 65 × 54 × 2 cm/ingelijst 68 x 57 x 4 cm
585
David Figielek - Ocean
David Figielek – Oceaan
Olieverf op doek - 50×50×2 cm/met lijst 53x53x3 cm
790
David Figielek - Sztorm
David Figielek – Storm
Olieverf op doek - 50×2×50 cm/met lijst 53x53x3 cm
790
Denoel – Dorp aan het Meer van Geneve
Gouache 59 × 59 × 0,1 cm/met lijst 84,5 x 84,5 x 3 cm
995
Denoel – Uitzicht op het Meer van Geneve
Acrylverf op doek - 45 x 37 x 0,2 cm/met lijst 54 × 62 × 6 cm
1.195
Het werk dat wij van Paul van der Ven bezitten hebben wij in 2005 gekocht op een veiling van Zuydwal Veilingen in Laren (NH). Wij werden direct getroffen door het tafereel aan en op de Brouwersgracht in Amsterdam (hoek Prinsengracht), een favoriete plek van de kunstenaar om te schilderen. Het is een zeer stemmige schildering van deze gracht met op de voorgrond een Amsterdamse vrouw met een traditionele schort voor en een man met een boerenpet op zijn hoofd. In de gracht liggen enkele schuiten die voor het vervoer vanaf de Amstel naar de koopmanswoningen zorgden. Het is een bijzonder, impressionistisch schilderij met een blik op het dagelijkse leven in Amsterdam halverwege de twintigste eeuw. Het kunstwerk draagt de naam `Amsterdamse gracht’.
Paul van der Ven – Amsterdamse gracht
Olieverf op doek - 54 x 54 x 2 cm/ met lijst 67,5 x 67,50 x 2 cm
1.895
De podstalmethode van W.A. Knip op de Larense heide.
W.A. Knip – Podstalmethode op de Blaricumse heide
Olieverf op doek - 80 x 60 x 0,1 cm/ met lijst 100 x 80 x 8 cm
4.800