Top 10 Japanse Houtblok prenten

Als je aan Japanse Houtblok Prenten denkt ofwel ukiyo-e, dan denk je niet snel aan Van Gogh, Gaugain of Monet. Toch waren het deze beroemde impressionistische schilders die zich in hun kunstwerken lieten inspireren door de eenvoudige lijnen in de Japanse Houtblok Prenten, met name door Utagawa Hiroshige waar wij ook een werk van bezitten en aanbieden. Alles werd met enkele, rake sneden weergegeven op het papier. Het maken van deze prenten vereiste een hoog vakmanschap. Per kleur sneed men een apart houtblok uit. Vervolgens werd de prent kleur voor kleur afgedrukt. In de zoektocht voor onze kunstverzameling zochten we vooral naar deze historische werken uit de 19de-eeuw. En dat is gelukt: acht van onze prenten stammen uit deze periode. Twee afbeeldingen van de heilige berg Fuji uit de serie `Twaalf uitzichten op Japan’ uit de vijftiger jaren zijn zo fraai dat wij ze graag wilden toevoegen aan onze collectie. Een typerender afbeelding van het Japanse landschap kunnen wij ons niet bedenken.

Lees meer
Het betreft hier een originele houtblok print van papier van de prentenkunstenaar Hirezaki Eiho (1880-1968), genaamd `Bijin bij een spiegel’ uit de serie `Schoonheden van de Twaalf Maanden’ (Ukiyo bijin junikagetsu) door Eiho gemaakt in 1910. Het werk is in een goede staat, maar met een lichte horizontale vouwlijn op de linkerzijde. Het bijzondere van deze houtprint is de bijzondere, bijna tere gelaatsuitdrukking van deze vrouw die in de spiegel kijkt.
Hirezaki Eiho (1880-1968) – Bijin bij een spiegel
Origineel houtblok print - 18,2 × 24,2 x 0,1 cm/met lijst 32 x 42 x 2,5 cm
680
Het werk is rechtsboven gesigneerd. In de rechter benedenhoek (buiten de houtsnede) zie je een kleine inkeping. Dit is de `Kento’ en kenmerkend voor de uitgever Unsodo. Kento is het registratiesysteem dat traditioneel door Japanse houtsnedenmakers wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat de verschillende kleuren (elke kleur wordt aangebracht via een apart houtblok!) goed op elkaar aansluiten.  Kasamatsu Shiro, in de literatuur ook aangeduid als Shiro Kasamatsu, wordt algemeen beschouwd als een van de beste Shin Hanga-houtsnedekunstenaars die Japan heeft voortgebracht.
Kasamatsu Shiro (1898-1991) – Thee Ceremonie
Origineel houtblok print - 36,5 × 24,5 × 0,1 cm/met lijst 52 x 37 x 2,5 cm
690
De kanji tekens onder in de print betekenen Yūkiyo no hana, ofwel `Bloemen in de drijvende wereld’, maar beter vertaald als `Bloemen van schoonheid in de drijvende wereld’.  Dit is de titel van de serie waar deze originele houtsnede van Miyagawa Shuntei (1873-1914) deel van uitmaakt. De titel van het kunstwerk zelf is: `Een Japanse tuin bekijken’. Het werk is opgeleverd op 20 juli 1898 en is ondertekend met Oju Miyagawa Shuntei. Het is uitgegeven door uitgeverij Akiyama Buemon; het werk is, zeker gezien de leeftijd, in een zeer goede staat.
Miyagawa Shuntei (1873-1914) – Een Japanse tuin bekijken
Origineel houtblok print - 36 × 25 ×0,1 cm/met lijst 52 x 37 x 2,5 cm
680
Toshikata publiceerde ook bijin-afdrukken en genretaferelen met voorstellingen uit het dagelijkse leven, waaronder een aantal met vrouwen en kinderen. Beroemd is de prenten set met de titel `Zesendertig soorten schoonheid’ (Sanjurokkasen), uit 1891, en uitgegeven door Shotaro en Akiyama Buemon. Wij hebben uit deze serie van de `Zesendertig soorten schoonheden’ een van de fraaiste kunnen bemachtigen; het werk `Op pad: Vrouwen uit het Meireki-tijdperk [1655-58]’, in 1891 uitgegeven door de eerder genoemde uitgeverij Akiyama Buemon. Deze originele houtsnede is eenvoudig van opzet met een vrouw in Japanse kledij en een puntige hoed tegen de zon. Veel van deze houtsneden uit deze periode laten niet veel emotie zien. Dit maakt deze houtsnede zo bijzonder met een kind dat zijn armen omhoog houdt in de richting van zijn moeder. Je hoort hem als het ware roepen: `Mama houd me vast’.  De moeder kijkt stoïcijns naar voren, omdat het tonen van gevoelens niet thuishoorde in deze periode van de Japanse geschiedenis. Vandaar dat wij deze bijzondere houtsnede graag aan onze kunstverzameling toevoegden.
Mizuno Toshikata (1866-1908) – Op pad: Vrouwen uit het Meireki-tijdperk
Origineel houtblok print - 36,3 × 24,2 × 0,1 cm/met lijst 52 x 37 x 2,5 cm
690
Deze originele houtsnede uit 1896 (gedateerd op de linkerrand: Meiji 29, 1896) van Ogata Gekko (1859-1920) is afgedrukt op papier en maakt deel uit van de serie `Vergelijking van schoonheden en bloemen’ (Bijin hana kurabe). Het draagt de titel ` Bamboe’(Take). Van 5 juni tot en met 5 september 2021 was er in het Sieboldhuis, het Japan Museum in Delft, de tentoonstelling `Ogata Gekkō en zijn tijdgenoten’. Het was de eerste grote tentoonstelling buiten Japan van het werk van deze zeer veelzijdige kunstenaar die na zijn overlijden werd georganiseerd.
Ogata Gekko (1859-1920) – Bamboe
Origineel houtblok print - 33×23×0,1 cm/met lijst 52 x 37 x 2,5 cm
690
Deze originele houtsnede uit 1921 (gedateerd: 1921, Taisho 10) van Ogata Gekko (1859-1920) met de naam `Trouwe vazallen verzamelen om hun prestaties te rapporteren' (Ikkyo no hōkokusai) is afgedrukt op papier en maakt deel uit van de serie De trouwe Ronin ofwel Gishi Taikan. Van 5 juni tot en met 5 september 2021 was er in het Sieboldhuis, het Japan Museum in Delft, de tentoonstelling `Ogata Gekkō en zijn tijdgenoten’. Het was de eerste grote tentoonstelling buiten Japan van het werk van deze zeer veelzijdige kunstenaar die na zijn overlijden werd georganiseerd.
Ogata Gekko (1859-1920) – Trouwe vazallen
Origineel houtblok print - 33×23×0,1 cm/met lijst 52 x 37 x 2,5 cm-1
740
Bijzonder aan deze drieluik, het zijn in wezen 3 houtsneden die naast elkaar horen, zijn de goed bewaard gebleven kleuren die opmerkelijk fel zijn. Deze houtsneden waren populair bij de impressionisten die op dat moment in Europa hun stijlen ontwikkelden. Zij waren zeer onder de indruk van de lijnen, de eenvoud en de kleuren die de houtsnedekunstenaars in hun kunstwerken tentoon spreidden. Met name Vincent van Gogh was een groot bewonderaar en hij liet zich inspireren door de Japanse kunstenaars. Als je deze Japanse houtblok print goed bekijkt en met name naar de kleuren, en je kijkt vervolgens naar het schilderij `De kamer van de kunstenaar’, dat Vincent van Gogh in 1889 in Arles schilderde, dan valt onmiddellijk het gelijksoortige kleurgebruik op. Dat is ook één van de redenen dat wij dit opmerkelijke drieluik hebben aangeschaft. Het laat niet alleen het uitstekende kleurgebruik zien van deze artiest, maar het staat ook symbool als een bron van inspiratie voor de impressionisten. Toyohara Yoshu Chikanobu overleed in 1912 op 74-jarige leeftijd.
Toyohara Yoshu Chikanobu (1838-1912) – Oude gebruiken
Origineel houtblok print drieluik - 3 stuks van 36×24,8×0,1 cm ofwel 36 x 70 x 0,1 com/met lijst 47 x 82 x 2,5 cm
795
Onze prent  stamt uit 1889 en is ondertekend met Baidou Kunisada. Op deze houtsnede, die wij aan onze kunstverzameling toevoegden, wandelen mensen in dit nieuwe Ueno Park. De vele mensen op deze afbeelding geven een prachtig en verstild beeld van het dagelijkse leven aan het einde van de 19de eeuw in Tokyo. De wandelaars met hun paraplu’s, de militairen in hun rijke kostuums, de mix aan traditionele en westerse kleding, de met de hand getrokken riksja’s en de paardenkoetsen geven ons een uniek historisch inkijkje in die periode. De prent is ook zeer zeldzaam. Als u op de naam Utagawa Kunisada III in Google zoekt, dan ziet u onder het kopje afbeeldingen honderden prenten, maar niet degene die wij in onze kunstverzameling hebben. Dat geeft aan dat er niet meer zoveel van zijn.
Utagawa Kunisada III (1848-1920) – Ueno Park (Ueno kōen)
Origineel houtblok print - 36,1 × 24,1 × 0,1 cm/met lijst 52 x 37 x 2,5 cm
640