Beschrijving
Alexandre Ganesco (1910-1979) – Titel: Ploegen in de lente (Labours de printemps)
Alexandre Ganesco was een Franse schilder die leefde van 1910 tot 1979. Hij was een familielid van de beeldhouwer Constantin Ganesco, een Roemeense schilder die zich in Parijs vestigde. Deze beeldhouwer stimuleerde hem om verder te gaan in de schilderkunst. Net als veel andere naïeve schilders was Alexandre Ganesco autodidact. De naïeve schilderkunst is een kunstvorm die zich kenmerkt door een naïeve en vaak kinderlijk aandoende manier van schilderen. Dit geldt zowel voor de manier waarop een onderwerp wordt uitgebeeld, als op de manier waarop de schildertechnieken worden ingezet.
De naïeve kunst
De eerste schilders die in deze vorm schilderden werden door hun tijdgenoten niet serieus genomen; ze noemden het naïef, vandaar de huidige naam van deze kunstvorm: de naïeve kunst. Dit was niet ongewoon. Ook de impressionisten werden in eerste instantie belachelijk gemaakt door te zeggen dat zij slechts een impressie van een onderwerp schilderden en niet de vaardigheid bezaten om iets goed op het doek te schilderen. Hoe kan een mens ernaast zitten, zoals later bleek toen de impressionisten tot de hoogst gewaardeerde schilders gingen behoren. Hetzelfde geldt tegenwoordig voor de naïeve kunststijl die nu wel serieus genomen wordt en een eigen plek heeft veroverd in de kunstwereld. Het komt niet vaak voor dat er een kunstwerk van deze kwaliteit op de markt komt. We waren dan ook blij dat we dit naïeve schilderij van Alexandre Ganesco aan onze kunstcollectie konden toevoegen.
Alexandre Ganesco en zijn schilderij Ploegen in de Lente
Het schilderij `Ploegen in de lente’ (Labours de printemps) van Alexandre Ganesco, zoals hij zijn schilderijen met de hand signeerde, werd ergens in de jaren vijftig van de vorige eeuw in Frankrijk gemaakt, waarschijnlijk in 1954, mijn geboortejaar. Het schilderij is een fraai voorbeeld van de naïeve schilderkunst. Er zitten enkele krasjes op het doek, maar deze zijn minder storend. Het schilderij voldoet aan de kenmerken van een naïef schilderij: er is weinig diepte in het kunstwerk; de vlakken zijn in één kleur geschilderd en de kleuren vervagen niet als zij op de achtergrond staan; de voorwerpen en personen die staan afgebeeld zijn allemaal even gedetailleerd weergegeven; en de personen die op het schilderij staan worden zonder enige emotie weergegeven, waardoor de aandacht primair gefocust wordt op hun functie in het leven en in het schilderij. Al met al een bijzonder voorbeeld van een naïef schilderij. Het doek is met olieverf beschilderd en door de schilder linksonder met de hand gesigneerd.