Beschrijving
André Castinel – Titel: De tuin van Giverny (Le jardin de Giverny)
André Castinel heeft op dit schilderij `De tuin van Giverny’ (Le jardin de Giverny) zijn muze letterlijk gesitueerd in de tuin van Giverny. Dit is niet zomaar een willekeurige plek, maar het dorp Giverny is de plaats waar Claude Monet op zijn landgoed woonde en werkte in de periode 1883 tot 1926. Hier schilderde deze impressionist zijn vele kunstwerken met als voornaamste onderwerp zijn tuin, met daarin de vele waterlelies en de bekende Japanse brug. De kunstwerken van Claude Monet werden steeds abstracter, met name in zijn laatste jaren, het tijdvak dat hij in Giverny woonde. Dit had in de periode na hem een grote impact op abstract expressionistische kunstenaars als Rothko en Pollock, maar ook op André Castinel. De lelies van Monet staan achter zijn muze, maar in een reusachtig formaat … of heeft hij zijn muze juist klein geschilderd, als een kaboutertje in een overweldigende wereld? Zeker is dat hij zowel van de tuin als zijn muze hield. De kleur oranje overheerst het kunstwerk, zowel in de vlot geschilderde lelies als op de bodem en in de kleding van zijn geliefde. De kleur oranje is de kleur van het hart, zoals in zoveel liederen bezongen. Toch roept het schilderij ook een paradox op, zoals een goochelaar betaamd. Zijn muze heft haar handen naar vier vogeltjes, maar uit haar schort duikt een kat op die op gelijke wijze zijn pootjes uitstrekt. Misschien om de vogeltjes te vangen, maar dan met een ander doel …. of niet … . Castinel laat de randen van zijn kleurvlakken en het silhouet van zijn personage, de muze, vervagen. Een verwijzing naar het impressionistische karakter van het werk van Claude Monet.
Het schilderij de tuin van Giverny
Het schilderij `De tuin van Giverny’ is in de negentiger jaren van de vorige eeuw met olieverf geschilderd op een paneel en ingelijst door lijstenmaker Kessel in Laren (NH). Het werk zelf is 65×35×1 cm groot. Door de lijst komen de afmetingen van het gehele kunstwerk op 68x38x4 cm. Het betreft een op maat gemaakte donkerblauwe, houten lijst. De achterzijde van het schilderij is stofdicht afgeplakt; in de afbeeldingen hebben we de oorspronkelijke achterzijde van het paneel toegevoegd (met het nummer 8 op het paneel).