Beschrijving
Gianfranco Zenerato – Titel: Anachronistische visies
De titel van dit schilderij van Gianfranco Zenerato ` Anachronistische visies‘ (Anachronistic Visions) trok direct onze aandacht. Visies op iets wat niet in de weergegeven tijd past. Wat zou hij hiermee bedoelen? Alleen al om deze vraag te kunnen beantwoorden, en aangetrokken door de schoonheid van het schilderij, besloten wij het aan te kopen en toe te voegen aan onze kunstverzameling.
Gianfranco Zenerato in de musea
Gianfranco Zenerato werd in de Italiaanse stad Verona opgeleid door de kunstschilders Aldo Tavella en Federico Bellomi die beiden doceerden aan de opleiding G.B. Cignaroli, vernoemd naar de gelijknamige 18de-eeuwse Italiaanse meester-schilder. Hij ontving een beurs waarmee hij, samen met zijn werk, op reis ging. Zijn schilderijen sloegen direct aan, met name door de maatschappijkritische onderwerpen in zijn kunstwerken. Hij won vele prijzen op tentoonstellingen en zijn werken gingen (en gaan) grif van de hand. Zijn schilderijen zijn aangekocht door veel Italiaanse musea, waaronder het Museum Piccolo di Fighille (Piccolomuseo di Fighille), de Galerij van de Academie voor Schone Kunsten in Verona, het Museum voor Hedendaagse Kunst van Civitella in Val di Chiana en de Limonaia van Castel di Limone sul Garda. Zijn werk hangt aan dezelfde muren waar ook bekende Italiaanse schilders als Athos Facincani, Alfonso Borghi, Antonio Nunziante, Giuseppe Menozzi, Saturno Buttò en Giampaolo Talani hangen. In 2021 maakte men een televisie-uitzending over zijn bijzondere werk.
Een maatschappijkritisch meesterwerk
Wat is dan het opmerkelijke aan het door ons aangeschafte schilderij `Anachronistische Visies’? Het eerste wat opvalt is de vrouw die half doorschijnend op het doek opduikt. Haar doorschijnendheid en het vrouwelijke beeld geven aan dat zij vooral een metafoor is voor het heden. Het verleden wordt kenbaar in de oude rotsen in dit oeroude landschap en het middeleeuwse kasteel dat hoog op de rotsen troont. De (trieste) toekomst wordt helder in het volledig ontbreken van begroeiing in het landschap. De verweerde en geërodeerde rotsen is wat overblijft in onze toekomst. Is dat onze toekomstmuziek? Zo helder verbeeldt in de vioolspelende vrouw. Op de achtergrond , dicht tegen de horizon, zien we de oorzaak van dit kritische toekomstbeeld: hoog op een rots, achter het middeleeuwse kasteel zien we een kerncentrale en fabriekstorens. Er boven flitst een bliksem uit de wolken, hoog boven de kerncentrale. De bliksem is afgebeeld in een gestileerde versie van een man en staat symbool voor de vernietigende kracht van de mens. Het water onderaan de waterval is fluorescerend groen geschilderd, aangetast door radioactieve troep – in de ogen van de schilder – die uit de kerncentrale komt. Het zal duidelijk zijn: Gianfranco Zenerato is zeer kritisch op het gebruik van kernenergie en voorziet een weinig rooskleurig toekomstbeeld voor de mensheid. Zelden is dit thema technisch zo vaardig geschilderd, in een stijl die bijna surrealistisch is. Met veel creativiteit en het gebruik van sprekende kleuren heeft Gianfranco met het schilderij `Anachronistische Visies’ een maatschappijkritisch meesterwerk neergezet.
Het schilderij Anachronistische Visies
Gianfranco Zenerato heeft het schilderij `Anachronistische Visies’ in 2021 met olieverf beschilderd. Het is een uniek en origineel kunstwerk dat rechtsonder op het schilderij met de hand door de schilder is gesigneerd. Het kunstwerk beschikt over een door de schilder ondertekend echtheidscertificaat en een archiefcertificaat van het Archivio Internazionale delle Arti Contemporanee. Wij leveren ook een boekje met de professionele loopbaan van de kunstschilder.