Beschrijving
Hirezaki Eiho (1880-1968) – Titel: Bijin bij een spiegel – Uit de serie `Ukiyo bijin junikagetsu’ (Schoonheden van de Twaalf Maanden)
Hirezaki Eiho zag in 1881 in de wijk Kyobashi, in de Japanse hoofdstad Tokyo, het levenslicht onder de naam Hirezaki Tarō. Hij vervaardigde dee houtblokprent met de titel: Bijin bij een spiegel, uit de serie `Ukiyo bijin junikagetsu’ (Schoonheden van de Twaalf Maanden).
Zijn vader, een metaalarbeider, en zijn moeder stierven al jong, zodat hij opgroeide bij zijn opa en oma. Nadat hij zijn basisschooljaren op een missieschool had doorgebracht ging hij in 1897 als kunstschilder en prentenkunstenaar studeren bij de bekende schilder en prentenkunstenaar Toshihide Migita. In het jaar 1904 ging hij de Maruyama-Shijō-schilderkunst studeren bij de Nihonga-schilder Kawabata Gyokusho. Toen hij klaar was met zijn opleiding begon hij zijn eerste werken te creëren. Net als veel van zijn collega’s in die tijd kon hij niet alleen van zijn kunstwerken leven en werd hij gedwongen om te werken als illustrator voor uitgeverijen die kranten, boeken en tijdschriften uitgaven, onder meer bij de krant Asahi Shimbun en voor de romanschrijver Izuma Kyōka. Hij was hier zeer succesvol in en er zijn nog fraaie boeken bekend waarvoor hij de prenten maakte. In die tijd ondertekende hij zijn kunstwerken met Eiho, maar ook met andere namen, wat in die tijd niet ongebruikelijk was. Vandaar dat er ook werk van hem bekend is onder de namen Kendo en Shinji.
Hirezaki Eiho, knappe vrouwen en de Shin-Hanga-stijl
Hirezaki Eiho was geobsedeerd door knappe vrouwen. Net als de eerste prentenkunstenaars in de 17de en de 18de eeuw maakte hij afbeeldingen van mooie vrouwen die men in Japan Bijin noemden, incidenteel afgewisseld met een afbeelding van een man en een sumoworstelaar. In het begin van de twintiger jaren van de vorige eeuw ontwikkelde hij de Shin-Hanga-stijl prenten in de bekende serie met de titel `Kersenbloesem’. In 2010 was er in het Yayoi Museum in de Japanse hoofdstad Tokyo een overzichtsexpositie van honderden werken van Hirezaki Eiho. Een fraai eerbetoon van zijn werk met de prachtige afbeeldingen die hij van vrouwen maakte en die ook ons zo fascineerden.
Schoonheden van de Twaalf Maanden
Het betreft hier een originele houtblok print van papier van de prentenkunstenaar Hirezaki Eiho (1880-1968), genaamd `Bijin bij een spiegel’ uit de serie `Schoonheden van de Twaalf Maanden’ (Ukiyo bijin junikagetsu) door Eiho gemaakt in 1910. Het werk is in een goede staat, maar met een lichte horizontale vouwlijn op de linkerzijde. Het bijzondere van deze houtprint is de bijzondere, bijna tere gelaatsuitdrukking van deze vrouw die in de spiegel kijkt.