Beschrijving
Lorenzo Villa (1973) – Titel: Ik maak je mooi (Ti faccio bello)
De schilder Lorenzo Villa, die het schilderij `Ik maak je mooi’ heeft vervaardigd, werd geboren op 7 april 1973 in Besana, Brianza (MB) in Italië. Hij ging naar de staatskunstschool `Villa Reale di Monza’, het `State Institute of Art’ waar hij het diploma van `Master of Art’ behaalde. Mede dankzij zijn samenwerking met verschillende kunstgaleries nam hij deel aan solotentoonstellingen en kunstbeurzen in Italië, waaronder in Milaan, Como, Salerno, Padua, Florence, Tortona, Rome, Napels, Barletta, Latina, Pavia, Ferrara, Menaggio, Bellagio, Lecco, Piacenza, Arcore en Monza. Internationaal presenteerde hij zijn unieke schilderijen in Moskou (Rusland), Providence (VS) en Heerenveen (Nederland). Zijn werken maken deel uit van particuliere Italiaanse en buitenlandse kunstverzamelingen in Oostenrijk, Frankrijk, Japan, India, de VS en in onze kunstverzameling in Nederland.
De techniek van Lorenzo Villa
Een aan beide zijden beschilderde transparante plexiglasplaat, een innovatief materiaal, is voor deze kunstenaar het middel om zijn gedachten vast te leggen. Het lijkt of een beweging, in dit geval van een meisje, als het ware plotsklaps bevriest. Door de techniek om op beide zijden van het plexiglas te schilderen ontstaat er een unieke diepte in het werk. Deze techniek en met name deze schildering geven de illusie van een vrijstaand beeld, in de traditie van vroegere Italiaanse schilders als Giotto. Een unieke manier om perspectief in een schilderij te brengen. De relatie met de oude meesters gaat echter verder bij Lorenzo Villa. Dit schilderij draagt de naam `Ti faccio bello’ ofwel `Ik maak je mooi’.
Unieke symboliek in het kunstwerk
Op het schilderij zie je een meisje dat speels een boom schildert. Het lijkt een meisje dat aan haar toekomst werkt en als het ware probeert om haar toekomst zelf vorm te geven. In de verte zie je een huisje dat haar thuis, haar basis voorstelt; in de lucht vliegt een gele vogel als een symbool van het bovenaardse, het nauwelijks bereikbare en als metafoor voor de vrijheid waarnaar een ziel streeft. Zeer passend in een geschilderde compositie waarin een meisje haar toekomst vorm probeert te geven. Tegelijkertijd vliegt er een oranje vlinder als een symbool van de prille schoonheid, maar tegelijkertijd van de vergankelijkheid van het leven en de onontkoombare gedaanteverwisseling naar de volwassenheid. De rode appel op de voorgrond staat symbool voor de liefde en haar vruchtbaarheid, maar staat tevens voor het goed en het kwaad dat zij in haar leven tegen gaat komen, verwijzend naar het eeuwenoude verhaal van Adam en Eva. Het uitgebalanceerde gebruik van slechts enkele kleuren, die opvallen in zwart-wittinten, geeft extra focus op de gekleurde metaforen die in het werk zichtbaar zijn en in deze tekst zo goed als mogelijk is worden uitgelegd.
Liefde, dood en de traditie in de schilderkunst
Wat volgens mij in kunst essentieel is, is dat ze zich uitspreekt over zaken als liefde en dood en dat is precies wat dit werk doet. Al met al een schilderij met zoveel symboliek en verwijzingen naar de oude traditie van de Italiaanse schilders dat wij het direct in onze kunstverzameling hebben opgenomen. Dit werk van Lorenzo Villa uit 2021 beschikt over een nette, witte lijst en leveren we inclusief een echtheidscertificaat.