Toyohara Yoshu Chikanobu (1838-1912) – Oude gebruiken

795

Object: Origineel houtblok print drieluik
Kunstenaar: Toyohara Yoshu Chikanobu (1838-1912)
Titel: Oude Gebruiken
Materiaal: Papier
Afmetingen: 3 houtblok prints van 36 × 24,8 × 0,1 cm ofwel aaneengesloten 36 x 70 x 0,1 com/met lijst 47 x 82 x 2,5 cm
Staat: In zeer goede staat; minimale vouw in het midden
BTW: Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW
Jaar: 1897
Aangeboden met lijst: Ja, inclusief passe partout en niet-spiegelend museumglas. Gezien de ouderdom van het kunstwerk is de houtblok prent beschermd met UV-werend glas. De lijst is van zwart geverfd essenhout en is fraai op maat gemaakt door lijstenmaker Kessel in Laren (NH)

Op voorraad

Loading...

Beschrijving

Toyohara Yoshu Chikanobu (1838-1912) – Titel: Oude gebruiken (Kodai fūzoku)

Toyohara Yoshu Chikanobu werd in 1838 geboren in Niigata in Japan als Hashimoto Naoyoshi. Er bestaat nog één drieluik, zover wij weten, uit 1879 dat is ondertekend met zijn oude naam Yōshū Naoyoshi. De drieluik die wij hebben aangeschaft met de titel `Vrouw’ is ondertekend met de naam Yōshū. Chikanobu ondertekende zijn kunstwerken later met Yōshū Chikanobu. Dit was zijn kunstenaarsnaam.

Het kunstenaarschap van Toyohara Yoshu Chikanobu

Voordat Toyohara Yoshu Chikanobu aan zijn houtsneden begon zat hij in het leger en vocht hij mee in enkele regionale oorlogen in Japan, waaronder de Slag om Hakodate en de Slag om Ueno. Niet veel later werkte hij als illustrator voor enkele kranten en begon hij kleurenhoutsneden te vervaardigen. Hij kreeg onder meer les van Kuniyoshi, Kunisada en Kunichika. In 1875 ging hij zich definitief toeleggen op het vervaardigen van houtsneden met heel verschillende onderwerpen.  Natuurlijk ontbreken zijn ervaringen op het slagveld niet in zijn kunstwerken; hij was niet voor niets militair geweest. Maar er zijn ook houtsneden met geheel andere thema’s, zoals scenes uit het Kabuki theater, historische figuren, scenes uit het dagelijkse leven van vrouwen, afbeeldingen van de keizer en veel afdrukken van prachtige vrouwen. Dankzij hem hebben we een goed zicht op de kleding en haardracht van vrouwen in de Meiji-periode. Op de Japanse houtblok print die wij van Toyohara Yoshu Chikanobu aan onze collectie hebben toegevoegd kun je dit zien: de fraaie kimono’s en de uniek opgemaakte kapsels vallen direct op.

Het drieluik

Bijzonder aan deze drieluik, het zijn in wezen 3 houtsneden die naast elkaar horen, zijn de goed bewaard gebleven kleuren die opmerkelijk fel zijn. Deze houtsneden waren populair bij de impressionisten die op dat moment in Europa hun stijlen ontwikkelden. Zij waren zeer onder de indruk van de lijnen, de eenvoud en de kleuren die de houtsnedekunstenaars in hun kunstwerken tentoon spreidden. Met name Vincent van Gogh was een groot bewonderaar en hij liet zich inspireren door de Japanse kunstenaars. Als je deze Japanse houtblok print goed bekijkt en met name naar de kleuren, en je kijkt vervolgens naar het schilderij `De kamer van de kunstenaar’, dat Vincent van Gogh in 1889 in Arles schilderde, dan valt onmiddellijk het gelijksoortige kleurgebruik op. Dat is ook één van de redenen dat wij dit opmerkelijke drieluik hebben aangeschaft. Het laat niet alleen het uitstekende kleurgebruik zien van deze artiest, maar het staat ook symbool als een bron van inspiratie voor de impressionisten. Toyohara Yoshu Chikanobu overleed in 1912 op 74-jarige leeftijd.

Prins Yoshihito, de latere keizer Taishō

Bijzonder is de eigen stijl die hij in de loop van zijn kunstenaarsloopbaan ontwikkelde. Niet alleen gebruikte hij opmerkelijk felle kleuren voor die tijd, maar hij ontwikkelde ook een eigen schilderstijl met veel aandacht voor detail, zowel in de schildering van de kimono’s als in de tekening van de contouren van de vrouwengezichten. Dit is goed te zien in de houtsnede die wij hebben aangeschaft. Dit drieluik maakt deel uit van een serie die bekend staat onder de naam `Oude gebruiken’. Het is een origineel drieluik dat gemaakt werd in de maand september in het jaar 1897 met een aantal vrouwen in prachtige kimono’s. Centraal in de compositie staat een jongeman die aangekleed wordt door vijf hofdames. Het is goed mogelijk dat dit een jeugdafbeelding is van prins Yoshihito, de latere keizer Taishō. Keizer Meiji had geen kinderen bij zijn eigen vrouw, maar wel 15 kinderen bij vijf hofdames, waarvan slechts vier meisjes en één zoon, prins Yoshihito, de volwassen leeftijd behaalden. Nergens in de literatuur kon ik een bevestiging van mijn vermoeden vinden, maar het gegeven dat op deze drieluik vijf welgestelde dames staan die een jongeman aankleden met op dat moment de juiste leeftijd, wijst daar wel op. Zeker ook, omdat Toyohara Yoshu Chikanobu veel houtsneden maakte van de keizerlijke familie. Een andere aanwijzing is dat de vrouwen enkele regalia bij zich dragen die zij de jongeman willen geven, waaronder een zwaard en twee doosjes, misschien een spiegel en een juwelendoosje. Deze regalia staan voor de drie keizerlijke deugden: moed (het zwaard), wijsheid (de spiegel) en welwillendheid (het juweel).

Gegevens schilderij

Object: Origineel houtblok print drieluik
Kunstenaar: Toyohara Yoshu Chikanobu (1838-1912)
Titel: Oude Gebruiken
Materiaal: Papier
Afmetingen: 3 houtblok prints van 36 × 24,8 × 0,1 cm ofwel aaneengesloten 36 x 70 x 0,1 com/met lijst 47 x 82 x 2,5 cm
Staat: In zeer goede staat; minimale vouw in het midden
BTW: Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW
Jaar: 1897
Aangeboden met lijst: Ja, inclusief passe partout en niet-spiegelend museumglas. Gezien de ouderdom van het kunstwerk is de houtblok prent beschermd met UV-werend glas. De lijst is van zwart geverfd essenhout en is fraai op maat gemaakt door lijstenmaker Kessel in Laren (NH)

Verzending

Verzendkosten

Verzenden binnen Nederland en België: € 36,00
Wij brengen de kunstwerken zelf of per koerier bij u thuis.

Geschatte leveringstijd

Nadat u heeft betaald, zorgen wij ervoor dat het schilderij binnen 5 werkdagen bij u thuis is.