Beschrijving
W.A. Knip – Titel: Podstalmethode op de Blaricumse heide
W.A. Knip werd op 31 januari 1883 geboren in Amsterdam als zoon van de uit Baden afkomstige zwemleraar Wilhelm Alexander Knip en de Amsterdamse Christina Jacoba Schultz en overleed op 28 oktober 1967 op 84-jarige leeftijd in het (toen nog) boerendorp Blaricum. Willem Knip, zoals zijn vrienden en familie hem noemde, woonde en werkte onder meer in Amsterdam, Haarlem, en in de schilders dorpen Laren, van 1905 tot 1934, en Blaricum, van 1934 tot 1967. Om zijn lichte toets te vervolmaken reisde hij in de jaren twintig van de vorige eeuw naar Frankrijk, Italië en Spanje. In Frankrijk werkte hij een tijdje in Bretagne, terwijl hij in Italië onder meer Venetië en Florence bezocht. Hij werd tussen 1897 en 1900 tot kunstschilder opgeleid op de Kunstnijverheidsschool Quellinus in Amsterdam onder leiding van Jan Visser. Jr. Daarna ging hij zich verder bekwamen in de Kunstnijverheidsschool in Haarlem onder leiding van Chris (J.J.C.) Lebeau. Van 1901 tot 1902 studeerde hij aan een particuliere kunstacademie in Parijs. Hij gaf later schilderlessen aan onder meer Adri en Gretha Pieck en aan J.R.T. Philippi. Het schilderij Podstalmethode op de Blaricumse heide maakt deel uit van onze kunstverzameling.
Musea, tentoonstellingen en de Larense School
Tijdens zijn werkzame leven schilderde, aquarelleerde en tekende hij met pastelkrijt vooral landschappen, havens en stadsgezichten. Zijn schilderijen hangen onder meer in het Abbemuseum in Eindhoven, in het Eindhoven Museum (met de voormalige collectie van het Museum Kempenland) in Eindhoven en in het Singer Museum in Laren. Verder maakt zijn werk deel uit van de Rijkscollectie. Willem was lid van Arti et Amicitiae, de Kunstenaarsvereniging Sint Lucas, de kunstenaarsvereniging De Tien en de Gooische Schildersvereniging. Hij exposeerde meerdere malen, waaronder veel in Hamdorf in Laren, en won in 1942 de Sint-Lucasprijs en in 1953 de Arti-medaille. W.A. Knip wordt gezien als een van de grotere schilders van de Larense School. De Larense School is een verzamelnaam voor een groep impressionistische kunstenaars die aan het einde van de 19de en het begin van de 20ste eeuw werkzaam was in en rond het dorp Laren in Noord-Holland. In wezen heeft deze kunststijl haar roots in de Haagse School, waarmee ze stilistisch veel verwantschap vertoont. Het was dan ook de Nederlandse schilder Jozef Israëls die rond 1870 Laren als schildersdorp ontdekte. Niet veel later gevolgd door Blaricum.
Kunsthistorische waarde van dit schilderij
Wij hadden al een fraai sneeuw- en stadsgezicht van Willem Knip in onze kunstverzameling. Zo’n twintig jaar geleden kwamen wij dit schilderij de `Blaricumse heide’ tegen op een kunstveiling in Huizen. Het grote schilderij trok direct onze aandacht, met name door het thema van het schilderij. Op het schilderij zie je een boer met paard en wagen op de lege Blaricumse heide. Op de voorgrond zie je overal het witte zand tussen de heide uitsteken. De boer is bezig met het afsteken van de heide om deze later met de stront van zijn koeien te vermengen, zodat hij dit vruchtbare mengsel daarna op het land (de engh) kan gooien, de zogenoemde podstalmethode. Zover als wij weten zijn er geen of in ieder geval weinig schilderijen met dit thema in Nederland, terwijl dit toch in het begin van de vorige eeuw een beproefde methode was voor het gemengde bedrijf om de zanderige gronden vruchtbaar te maken. Daarmee is dit schilderij van grote kunsthistorische waarde en de reden dat wij het aan onze kunstverzameling toevoegden.